Yin yoga

  "Een soepeler lichaam zonder krachtinspanning."

Het effect van Yin yoga

Kenmerkend aan Yin yoga is dat je lang (3-5 minuten) in dezelfde houding blijft.

Het effect hiervan is dat je je zogenaamde fascie strekt. Fascie is het netwerk van bindweefsel dat alle organen, botten en spieren in het lichaam omvat. Door het oprekken van je fascie wordt de stof hyaluronzuur aangemaakt. Hyaluronzuur zorgt ervoor dat het bindweefsel meer vocht opneemt waardoor de soepelheid tussen de gewrichten en botten wordt vergroot.

Ook een mooi voordeel is dat hyaluronzuur het verouderingsproces in het lichaam vertraagd.

 

Voor wie?

Yin yoga is geschikt voor iedereen. Maar in het bijzonder voor de ouder wordende mens... Yin yoga is goed voor pure ontspanning, maar ook tegen schouderklachten, hernia, lage rugklachten, reuma, fybromyalgie of knieklachten. Yin yoga helpt niet alleen tegen lichamelijke klachten, het helpt ook tegen mentale klachten zoals stress of een burn-out. Maar boven alles is het gewoon heerlijk om jezelf echt op te laden!

 

Kortom:

Het bindweefsel en de gewrichten zijn Yin, omdat ze stijf en niet elastisch zijn. De spieren zijn Yang; elastisch en zacht. Yang staat voor het actieve, extraverte, het veranderlijke en beweeglijke. Yin vertegenwoordigt het introverte, stabiele en onbeweeglijke. Yang is gericht op spierkracht en souplesse terwijl Yin gericht is op flexibiliteit en versterking van bindweefsel en gewrichten.

Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.